Het startproces

Tijdens het starten zijn de hoofdtaken van het MMS de hoeveelheid te injecteren brandstof en het ontstekingstijdstip berekenen. De hoeveelheid brandstof wordt berekend op basis van, de temperatuur van de aangezogen lucht en koelvloeistof, de hoeveelheid aangezogen lucht en het toerental. De temperatuur van de koelvloeistof en de aangezogen lucht wordt direct gemeten met temperatuursensoren in het koelsysteem en het inlaat traject.

Inspuit – en ontstekingsmoment

Tijdens het starten zal het inspuit – en ontstekingsmoment voornamelijk afhankelijk zijn van een  trigger[1]. Dit triggersignaal wordt ook gebruikt voor het berekenen van het motortoerental [2]. Bij de oudere MMS werd vaak de verdeler gebruikt als trigger voor het ontstekings – en inspuit moment. Bij de modernere systemen zijn de krukassensor of BDP-sensor (Bovenste Dode Punt) eventueel in combinatie met een nokkenas positie sensor de belangrijkste trigger tijdens het starten.

Het voordeel van het toepassen van ook een nokkenassensor is dat het MMS daarmee kan bepalen welke cilinder een arbeidslag heeft. Dit is nodig bij o.a. DIS ontsteking en of sequentiële inspuiting[3]. Als er geen signaal van één van de eerder genoemde sensoren komt, zal de ECM niet weten dat er weer geprobeerd wordt te starten. Een (start)signaal van het contactslot is niet altijd toereikend, bijvoorbeeld: met het aanslepen, of de motor weer opnieuw starten door de koppeling op te laten opkomen als de auto nog rolt. Het signaal van de BDP sensor dient daarom als signaalgever voor zowel het aansturen van de injector(en) en de bobine(s).

Regelproces als de motor in bedrijf is

Als de motor in bedrijf is, en in closed loop werkt, is de belangrijkste correctie factor voor bepaling van de juiste hoeveelheid in te spuiten brandstof de STFL. De STFL wordt rechtstreeks afgeleid van het signaal van de regelsonde. De regelsonde is altijd de lambda sonde (1 of O2 sensor Upstream) die tussen de cilinderkop en de katalysator zit.

Als regelsonde kan een traditionele (sprong) lambda sonde gebruikt worden, maar tegenwoordig wordt ook steeds vaker een breedband lambda sonde toegepast. Dit type lambda sonde biedt voordelen t.o.v. van de traditionele lambda sonde, namelijk:

  • Sneller op bedrijfstemperatuur;
  • Groter meetbereik, van circa 0,7 tot 2,5 λ. 


[1] Een trigger is een “startsignaal” wat een proces in gang stelt als er aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan. Een trigger is een mechanisme dat bij het overschrijden van een grenswaarde een proces start.

[2] nkrukas = f = 1 / T  , waarbij T de periode tijd is tussen de triggerpuls.

[3] Bij sequentiële inspuiting wordt er per cilinder ingespoten, elke injector wordt afzonderlijk aangestuurd.